Pojęcie znane pod nazwą inteligencji emocjonalnej, pomimo rozgłosu jaki się wokół tej cechy jak i umiejętności pojawił, stanowi dla wielu osób jeszcze dosyć niejasną konstrukcję teoretyczną. Pod nazwą kryje się ciekawie przedstawiona myśl, której sedno postaram się przedstawić. Może się okazać, że wiele problemów, kłopotów i nierozwiązanych konfliktów da się rozwiązać właśnie dzięki zrozumieniu, nauczeniu się i efektywnym zastosowaniu zasad zawartych w ćwiczeniach związanych z inteligencją emocjonalną.
W inteligencji emocjonalnej należy wyróżnić trzy podstawowe czynniki określające główne grupy w zakresie których następuje wpływanie na emocje. Są to:
Pierwszy zakres oznacza posiadanie umiejętności poprawnego odczytywania emocji swoich jak i innych osób. Oprócz tego, osoba starająca się ukierunkowywać swoje emocje w obszary najbardziej przez nią uznawane ze istotne, musi odpowiednio wyrażać emocje dostosowując je do specyficznych sytuacji. Emocje zatem powinny być wyrażane w między innymi asertywny ó, zdecydowany i spokojny sposób. Drugi zakres oznaczający kontrolę emocji jest szczególnie ważny w sytuacjach cechujących się podwyższonym poziomem stresu do których zaliczają się – zajmowanie odpowiedzialnego stanowiska, kierowanie złożonym projektem, oraz inne. Do ostatniej, dającej potencjalnie najwięcej możliwości ekspansji naszych zdolności należy wykorzystywanie emocji co może przełożyć się na pojawienie się nowych ścieżek rozwoju i zwiększania własnej efektywności oraz, co niemniej istotne, na wywieraniu pożądanego wpływu na ludzi znajdujących się w naszym najbliższym otoczeniu.
Co dają zatem umiejętności z zakresu inteligencji emocjonalnej? Wyobraźmy sobie następującą sytuację – w poczekalni do gabinetu prezesa spotyka się dwóch mężczyzn. Obaj spotkali się nie bez przypadku, gdyż każdy z nich szuka pracy. Pierwszy z nich prezentuje się bardzo schludnie – nie można zarzucić mu braku gustu, jego wygląd sugeruje posiadanie silnego charakteru. Mężczyzna od samego wejścia do budynku robił na każdym dobre wrażenie, począwszy od portiera poprzez sekretarkę aż do właściciela firmy. Mówi spokojnie, ostrożnie dobiera słowa. Jego argumenty są celne i klarowne przemyślane. Z drugiej strony kolejny mężczyzna przedstawia średni widok – twarz sugeruje niewyspanie, nerwy wychodzą z niego wszystkimi możliwymi drogami, przez co jego głos zmienia się co chwilę, dłonie drżą, wzrok biega po suficie i ścianach. Mówi szybko, co chwilę gubiąc wątek, myśli burzą się i powstają w zastraszającym tempie. Człowiek ten nie posiada silnych argumentów, nie umie przekonać do siebie innych. Zatem, który z tych dwóch panów ma większe szanse na zdobycie pracy?
Umiejętności z zakresu inteligencji emocjonalnej, pomimo większego możliwego potencjału u osób posiadających konkretne cechy, są możliwe do wyuczenia u każdego. Można nauczyć się skutecznie kontrolować swoje emocje i moderować ich wpływ na nasze funkcjonowanie – istnieje wiele efektywnych technik, które do tego służą. Umiejętności wykorzystania inteligencji emocjonalnej mogą nam dać nie tylko istotne narzędzia do kontroli nad sobą. Mogą nam pokazać sposób w jaki odpowiednio dobierane emocje i ich ekspresja może moderować reakcje emocjonalne innych osób, a przez to skuteczniej na nie wpływać.
Potencjał jaki istnieje do wykorzystania w tych technikach jest doprawdy ogromny. Wystarczy pomyśleć – kierujemy zespołem złożonych z energicznych, dobrze wykształconych, inteligentnych i uzdolnionych młodych ludzi. Osoby te, dzięki swojemu twórczemu zapałowi stanowią świetną grupę która może stworzyć wielki projekt, cechujący się rozmachem i innowacyjnością. Praca w takim zespole to czysta przyjemność – z jednym minusem. Jako osoby młode i niedoświadczone, mogą planować rzeczy mogące przerastać ich umiejętności oraz potencjalnie istnieje możliwość, że nie będą w stanie przewidzieć wszystkich ewentualnych zagrożeń mogących negatywnie wpłynąć na końcowy rezultat. W tym momencie umiejętności z zakresu inteligencji emocjonalnej dochodzą do głosu – zamiast wpływać na młody zespół siłą i autokratycznym postępowaniem, hamujących ich potencjał i spychając ich talent na dalszy plan, lepiej byłoby pokierować nimi w rozsądnym kierunku. Zamiast zabraniać pewnych rzeczy – lepiej jest doradzać jak ustrzec się przed błędami. Zamiast niwelować młodzieńczą energię – lepiej ją spożytkować w sposób na jaki sam zespół młodych ludzi by nie wpadł. Umiejętność kierowania stanami emocjonalnymi innych ludzi bardzo by pomogła naprowadzić ich na właściwą ścieżkę, tak aby podążali cały czas własną drogą lecz pod naszym czujnym nadzorem. Narzędzia, jakie daje inteligencja emocjonalna pozwolą również kierować motywacją i uwagą. W projektach zakładających szerszą perspektywę potencjalnej działalności w której bardzo liczy się umiejętność efektywnego osiągania celów osoba inteligentna emocjonalnie ma o wiele większe szanse na odniesieniu sukcesu, niż ludzie rozbici lub niepotrafiący skoncentrować swojego talentu i umiejętności niezależnie od ich skali.
Zrozumienie emocji innych ludzi i odpowiednie zarządzenie własnymi może spowodować diametralnie różne konsekwencje od tych do których przyzwyczailiśmy się bez wiedzy o inteligencji emocjonalnej. Biorąc pod uwagę złożoność ludzkich reakcji i emocji, jakie czują i okazują, jest to trudna sztuka, jednak niezbędna, by czuć satysfakcję w relacjach z innymi.
13 September 2011, 11:05
Panowanie nad emocjami to sztuka, która jest wręcz niezbędna do codziennego funkcjonowania.
18 October 2011, 14:30
Bardzo dobry artykuł, dużo się z niego dowiedziałam.